تایوان هم در آینهکاری از ما جلو افتاده است/ هنری که متولی ندارد
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۸۲۸۸
سیاوش طرزی هنرمند آینهکاری که این روزها با نمایشگاه «هنر آینهکاری در معماری ایران» در حوزه هنری حضور دارد، از نبود متولی مشخص برای این رشته هنری گلهمند است. ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سیاوش طرزی درباره برپایی نمایشگاه تازه خود با عنوان «هنر آینهکاری در معماری ایران» که این روزها در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه این بود که تصویری از هنر آینهکاری؛ از گذشته تا امروز، به مخاطب ارائه دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: عصر قاجار، دوران اوج هنر آینهکاری ما بوده است. در این دوره اساتید برجستهای مانند ظریف الصنایع، قالبهای آینهکاری را به نحو فوقالعادهای در کنار هم قرار داده و روی آینه معماری میکنند. اگر بنای شمس العماره را در کاخ گلستان ملاحظه کرده باشید، متوجه میشوید که آینهکاری در این بنا به نحوی باشکوه معماری شده است.
این هنرمند آینهکار ادامه داد: در دوران پس از قاجار نیز، بناهایی نظیر کاخ سبز ساخته میشود که آینهکاری آنها در نوع خود کم نظیر است. این بنا توسط استاد اصغر قزوینی معماری شده است. در ادامه نیز خانه نیاوران توسط مهندس غیایی آینهکاری میشود. متاسفانه اکنون هنرمند آینهکار؛ کسی که بتواند آینه را معماری کند، کم داریم.
طرزی تصریح کرد: نخستین چیزی که ما در کلاسها از هنرجویان میخواهیم، این است که معماری آینهکاری را پیدا کنند. امیدوارم بتوانیم هنرمندان را به سمت آینه سوق دهیم. دلیل اینکه طی یک مقطع تاریخی در ایران، هنر آینهکاری به اوج خود میرسد، این است که هنرمندی مانند ظریف الصنایع که خود خاتمکار برجستهای بود، هدایت کار را بر عهده گرفته بود. اکنون نیز باید چنین اتفاقی رقم بخورد.
وی تصریح کرد: متاسفانه هنر آینهکاری در کشور هیچ متولیای ندارد؛ هیچ سازمانی یک کتاب هم برای این هنر گردآوری نکرده است. ممکن است برخی سازمانها مانند سازمان میراث فرهنگی از این حرف من ناراحت شوند. میراث فرهنگی مدعی است که از آثار آینهکاری مراقبت کرده و آنها را مرمت میکند؛ بله درست است اما کاری برای هدایت این هنر نمیکند؛ هدایت بدین معناست که من تاریخ را مقابل خود بگذارم و بگویم هنرمندان آینهکار در گذشته اینگونه کار کردهاند؛ حال، شما میخواهید چگونه کار کنید.
این استاد رشته آینهکاری یادآور شد: اکنون نه مسابقه هنریای با موضوع آینهکاری برگزار میشود و نه دانش مناسبی نسبت به این رشته هنری تولید میشود. این باعث شده هنر آینهکاری در شرایط کنونی با مهجوریت و محدودیتهای بسیاری مواجه باشد. آنچه اکنون توسط برخی معماران آینهکار خلق میشود، هویت ندارد.
وی با انتقاد از سهم کم سرفصل درسی آینهکاری در رشته آکادمیک معماری گفت: اکنون سرفصلی کوتاه و ابتدایی در رشته آکادمیک معماری وجود دارد که به مبحث آینهکاری میپردازد. کتاب خاصی هم وجود ندارد که به آموزش این رشته هنری جهت بدهد. اگر به شما بگویم حجم منابع مکتوب موجود درباره این هنر،بیش از 10 صفحه است، اغراق کردهام. این منابع هم صرفا در حد 4،5 صفحه درباره گذشته آینهکاری توضیح دادهاند؛ اما اینکه بخواهند درباره مسیری که هنر آینهکاری باید بپیماید حرفی بزنند، خیر؛ چنین چیزی نیست.
طرزی در ادامه به مهمترین ضرورت هنر آینهکاری در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: فکر میکنم اگر متولی مشخصی برای این رشته هنری وجود داشته باشد، آن متولی میتواند عنان کار را با بهرهگیری از دانش اساتید این رشته به نحو شایستهتری پیش ببرد. هنرمندان نیز باید به میدان بیایند؛ در غیر اینصورت ما از سایر رقبایمان عقب خواهیم ماند؛ همانگونه که اکنون کره جنوبی و تایوان به واسطه تمرکز و سازماندهی مناسب، در آینهکاری از ما جلو افتادهاند.
نجابتی: تجربه خلق اثر برای امیرالمومنین(ع) هرگز با تجربه یک تاجر قابل قیاس نیستشناسایی و استعدادیابی هنرمندان توانیاب از سراسر ایرانافتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر» بهروایت عکسانتهای پیام/
R1527/P/S4,40/CT3 واژه های کاربردی مرتبط معاری ایرانی- اسلامی هنرهای تجسمیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۸۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام زمان برگزاری هفتمین اشکوره فرهنگی هنری حسینی در آمل
ایسنا/مازندران رئیس اجرایی هفتمین اشکواره فرهنگی هنری حسینی از برگزاری هفتمین دوره این اشکواره نیمه نخست شهریورماه سال جاری به میزبانی شهرستان آمل خبر داد.
حسین جوادی در گفتوگو با خبرنگارایسنا گفت، هفتمین دوره این اشکواره در شش بخش «رسانه، تئاترخیابانی، عکس، شعر و داستان کوتاه و بخش کودک و نوجوان» در بازه زمانی روزهای یکم تا ۱۵ شهریور برگزارمیشود.
وی افزود: در بخش نوجوان اشکواره فرهنگی هنری حسینی در چهار بخش سرود گروهی، قصه گویی و نقالی، شعرخوانی و خاطره گویی و روایت گری برگزار خواهد شد.
جوادی اضافه کرد، برای هم افزایی بیشتر برای برگزاری هفتمین دوره اشکواره فرهنگی هنری حسینی، جلسهای مدیران اجرایی و دبیران اشکواره در دبیرخانه این اشکواره در آمل برگزار شد.
رئیس اجرایی هفتمین اشکواره فرهنگی هنری حسینی، با بیان اینکه امسال برای نخستین بار رویکرد این اشکواره با محوریت شهدای راه قدس خواهد بود، تصریح کرد: با تاکیدات رهبری در خصوص حماسه بزرگ قدس، تصمیم گرفتیم محوریت این اشکواره را در کنار قیام امام حسین (ع)، شهدای راه قدس نیز باشد تا از زبان هنر به این جریان نیز پرداخته شود.
جوادی، همچنین به استقبال بالای علاقمندان استانهای مختلف و حتی خارج از کشور به ۶ دوره اشکواره فرهنگی هنری حسینی در شهرستان آمل اشاره و ابراز امیداوری کرد: خوشبختانه در ۶ دوره برگزاری اشکواره، اتفاقات خوبی افتاد و شاهد پربار شدن این کار فرهنگی بودیم و این باعث میشود تلاشمان را بیش از پیش برای بهتر شدن انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، در ششمین اشکواره ملی فرهنگی هنری حسینی طی روزهای ۱۶ تا ۲۸ شهریور در شهرستان آمل برگزار شد.
برای ششمین دوره این اشکواره، حدود ۱۳۰۰ هنرمند و فعال فرهنگی از کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، افغانستان و عراق با حدود ۳۳۰۰ اثر در ۶ بخش رسانه، تئاتر خیابانی، عکس، شعر، کودک و نوجوان و داستان با موضوع امام حسین(ع) و مدافعان حرم به دبیرخانه این اشکواره در شهرستان آمل ارسال کرده بودند.
انتهای پیام